søndag den 12. maj 2013

Mælkebøtteblomstsirup

For over 10 år siden var jeg til et foredrag med Anne Mette Olesen, hvor hun fortalte om, hvordan mælkebøtteblomter kan udnyttes i køkkenet, og siden dengang har jeg hvert forår haft lyst til at bruge de smukke gule blomster, der er overalt. I går plukkede jeg så et dørslag fuld af mælkebøtteblomster, der var cirka 300 gram. Jeg havde en plan om at omdanne dem til sirup. Jeg havde ingen opskrift, så jeg har forsøgt mig frem, og resultatet er blevet helt fint.


Jeg startede med at klippe alle de gule kronblade af selve mælkebøtteblomsten. Jeg har en fornemmelse af, at man skal være rimelig omhyggelig, så man undgår at få dele af den bitre mælkebøtte med i gryden. Herefter kogte jeg mælkebøtteblomsterne sammen med cirka en liter vand og saften af 2 citroner i knap ti minutter. Herefter blev massen siet gennem et viskestykke. Væsken blev tilsat 1 kilo sukker, og herefter kogte det sagte ind i cirka 2½ time. Siruppen blev meget tyk, og jeg tænker at jeg en anden gang vil stoppe processen noget tidligere, så siruppen bliver mere flydende. 


Nu bliver det så spændende, hvad jeg kan finde på at anvende siruppen til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar