tirsdag den 2. august 2011

Når hverdagen er en fest

Når nu jeg synes hverdagen er fantastisk, hvorfor så ikke fejre en tirsdag eftermiddag med gode chokoladeboller. Herhjemme kan vi alle rigtig godt lide kager og andre søde sager, men der er ikke noget der slår nybagte chokoladeboller. Der er dog altid en voldsom diskussion om hvorvidt chokoladestykkerne er store nok og mange nok.


Chokoladebollerne er lavet ud fra min allround bolledej. Jeg bruger denne dej til alle slags boller.

Bolledej:
25 g økogær
2,5 dl væske (vand, mælk, tykmælk eller andet spændende)
1 spsk olie
1 spsk sukker
1 tsk salt
450 g mel (i vores "dagligdagsboller" erstatter jeg noget af melet med havregryn eller andet groft mel)

Dejen kan desuden tilsættes chokolade, rosiner, tranebær, nødder, squash det er kun fantasien der sætter grænsen.

Dejen laves som en enhver anden gærdej, det der gør forskellen, er æltningen. Jeg ælter altid dejen i 10 minutter på min køkkenmaskine.

Dejen hæver 45 minutter, formes til 10 boller, efterhæver 30 minutter og bages herefter 10-12 minutter ved 225 grader.

Til sidst vil jeg også lige nævne, at jeg altid dobler opskriften op 1 eller 2 gange. Bollerne er nemlig også gode selvom de har været en tur i fryseren.

1 kommentar: