lørdag den 31. august 2013

Bytte bytte købmand.

Jeg elsker at bytte. Det er en dejlig fornemmelse at bytte mit overskud til noget jeg mangler. I dag har jeg byttet med min mor. Hun har de lækreste augustæbler, og eftersom jeg ingen tidlige æbler har, og jeg netop i går fik den største trang efter æbleflæsk, så var der grobund for en byttehandel. Min mor har ikke længere høns, det har jeg, og de lægger mange flere æg, end vi kan nå at bruge. Så det blev til en byttehandel, og jeg fik tilmed også nogle skønne tomater med i handlen. 

At bytte på denne måde er jo i bund og grund en meget simpel ting. Men jeg synes, at den forvandling af værdi tingene gennemgår i en byttehandel er forbavsende og imponerende. Der er jo ingen tvivl om, at de augustæbler mine forældre ikke når at spise, kommer til at ligge under træet og rådne. Dermed repræsenterer de jo ingen værdi, men når jeg derimod kan bruge dem, så bliver værdien på æblerne meget høj, da jeg jo ikke bare kan gå ned i supermarkedet og købe et tilsvarende produkt. Jeg synes det er fascinerende, og meget relevant i denne tid hvor der er så meget fokus på bæredygtighed.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar