torsdag den 29. august 2013

En ting er sikker........................

...................næste år kommer der fiberdug på mine kålplanter. Alle mine kål er simpelthen ædt op af grimme kålsommerfuglelarver. Der er intet tilbage. Jeg har aldrig set så slemt et angreb af larver før, men sultne var de. Og jeg kan informere om, at deres fortrukne kål var grønkål. hernæst spiste de rosenkålen for til sidst at æde alle rødkålene.......æv æv æv og atter æv. Det pudsige har dog været, at mens gråspurvene havde unger i samtlige af vores fuglekasser, var der ingen larver overhovedet. Der var masser af kålsommerfugle, men larverne blev tilsyneladende spist hurtigere af gråspurvene, end som de kunne nå at spise mine kålplanter. Men i samme sekund som gråspurvene fløj fra rederne, satte larverne deres angreb ind. Så næste år tager jeg kampen op, og det skal ikke blive let at være kålsommerfugl i min køkkenhave........ Spidskålene nåede vi heldigvis at spise, førend larverne.


Grønkål


Rosenkål


Rødkål

4 kommentarer:

  1. Åeh ja det er så deprimerende at se på.
    Men net er svaret.
    Grønkålen kan godt nå at sætte nye friske blade. Du vil ikke få helt så stort et udbytte som hvis ikke de var blevet ædt, men noget kan du godt få.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja net er svaret, og jeg har det endda liggende:)

      Slet
  2. Hold da op en katastrofe, de små udyr har udrettet! Du må se om du kan glædes over alle sommerfuglene til næste år!

    SvarSlet