søndag den 22. april 2012

Martins havebog

I går satte jeg løg i køkkenhaven, og imens jeg kravlede rundt der på alle fire, tænkte jeg på hvormange rækker løg, der nu er nødvendigt at sætte for at dække vores forbrug. Generelt synes jeg, det kan være svært at bedømme, hvor meget der skal såes eller plantes af hver afgrøde. Jeg er ikke den eneste, der har haft den tanke, og rent faktisk har jeg en opslagsbog, der fortæller hvormange meter kartofler, løg, bønner, ærter o.s.v., der er fordres pr kostenhed.

Bogen hedder Martins havebog, og jeg har arvet den efter min farfar, der faktisk også hed Martin, min søn hedder jo iøvrigt også Martin, han er dog hverken opkaldt efter sin oldefar eller bogen!


Jeg har ikke kunnet finde et årstal for, hvornår bogen er udgivet, men jeg vil skyde på den er fra 1950´erne. Faktisk stod bogen også på min morfars bogreol, og dette eksemplar har mine forældre nu stående. Hvorom alting er, så er det en fantastisk underholdende bog at læse. Udover at have udførlige anvisninger på hvormange meter der fordres pr kostenhed af de forskellige køkkenurter, så fortæller den også om prydhaven, frugttræer og ikke mindst bekæmpelsesmidlerne.

Afsnittet med bekæmpelsesmidlerne starter således:

" Det er ingenlunde svært at finde et middel mod enhver sygdom eller ethvert skadedyr, som i det hele taget lader sig bekæmpe ad kemisk vej; det er ofte vanskeligere at skelne imellem de snart utallige fabrikater og finde frem til det middel, som er både virksomt og samtidig billigst muligt, uskadeligt for planterne og i så vid udstrækning som muligt også ugiftigt for mennesker og husdyr"

Det må siges, at vi idag har en noget anden holdning til bekæmpelsesmidlerne.

I afsnittet om køkkenhaven er der også lige et afsnit, jeg synes det er værd at citere:

"Planlægning af køkkenhaven er et morsomt arbejde inden forårsudsåningens begyndelse, ja, De skulle ligefrem gøre det til Deres hobby, at udforme den bedst mulige plan over Deres køkkenhave. Der kræves et ark papir, en blyant og et frøkatalog fra det firma, hvor de ønsker at gøre Deres frøindkøb. Det bliver nok ikke fuldendt det første år, for det er slet ikke så let at få til at gå op, og så var der jo heller ikke noget spændende ved det"

Ja planlægning af køkkenhaven var jo nok nærmest datidens Wordfreud.

Jeg kan kun andefale at kigge efter bogen på diverse loppemarkeder, for den er topunderholdende, og samtidig giver den et fantastisk indblik i en svunden tid. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar