mandag den 16. april 2012

Pelagonier og syltekrukker

Inden for de sidste par år, har jeg fået øjene op for to ting nemlig pelagonier og gamle syltekrukker. Pelagonierne opformerer jeg via stiklinger, selve stiklingerne hapser jeg, når jeg lige kommer forbi en fin pelagonie. Det får mig iøvrigt til at tænke på, om man kan straffes for at "rapse" stiklinger, for så ser min fremtidige straffeattest ikke for godt ud, og her taler jeg ikke blot om pelagoniestiklinger......

Syltekrukkerne finder jeg på loppemarkeder og i genbrugser, nogle steder er prisen skyhøj, men jeg har en maks pris på 30 kr pr krukke, og jeg er efterhånden ved at have mig en hel fin lille samling.

Indtil forleden har jeg ikke rigtig vidst, hvad syltekrukkerne skulle bruges til, men pludselig opstod ideen med at plante pelagonier i dem, og det er en total "win-win" situation for mig. Nu får jeg glæde af krukkerme og pelagonierne samtidig.

I øvrigt laver jeg som oftest rigeligt med pelagonier om foråret. Når planterne så har vokset sig fine store og begynder at blomstere, så bruger jeg dem som værtindegaver. Det sparer mig for en del penge i løbet af sæsonen, og det er min oplevelse at værtinderne sætter pris på en gave der er brugt noget tid på i stedet for en købt blomst fra plantecenteret.




2 kommentarer:

  1. De gamle syltekrukker er smukke.
    Jeg holder også meget af pelagonierne. Vi køber gerne nogen hver år.
    Jeg har for nylig sat stilke af pelagonier i vand. Jeg kan se, at de nu har slået rødder, så de skal plantes en af dagene.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er både smukke og meget forskellige. God arbejdslyst med at plante dine pelagonier.

      vh Dorte

      Slet