tirsdag den 17. juli 2012

Et hjem med krydderurter......

............kommer jeg IKKE fra. Da jeg voksede op, var det ikke krydderurterne der dominerede middagsbordet. De eneste urter jeg kan erindre min mor brugte var persille (den krusede model) og purløg, disse var der dog heller aldrig mangel på. Ved særlige festlige lejligheder anvendte hun også dild og brøndkarse (en rigtig 80´er ting). Så nu når jeg er blevet voksen og haveejer, er jeg begyndt at eksperimentere med krydderurter.

En ting jeg har lært om disse kraftigt smagende urter er, at de kræver tilvænning, det er sjældent, at jeg kan lide dem, de første mange gange jeg smager dem. Flere gange har jeg faktisk tænkt at krydderurter er stærkt overvurderede, men nu efter flere års tilvænning, er jeg begyndt at bryde mig om smagen. Efterhånden er det blevet en leg at få så mange krydderurter i maden som muligt.

Det skal ingen hemmelighed være, at Mutter Plum har været en stor inspirationskilde for mig i min opdagelsesrejse i krydderurterne. Det er ligeledes også Mutters Plum opskrift, der dannede grundlag for den falske hollandaise, vi indtog til aften sammen med nyopgravede kartofler, dampet blomkål og kalkunsnitzler. I min falske hollandaise var der fransk estragon, dild, purløg, kruspersille og kapers, faktisk vakte den begejstring i resten af familien også, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet, da de også skal "lære" at spise krydderurter.


Den falske hollandaise.........Desværre driller mit kamera for tiden, billederne bliver simpelthen så uskarper.....arghhhhh

Ingen kommentarer:

Send en kommentar