søndag den 10. marts 2013

Æblekage med marcipan.

Efter denne kolde vinter havde jeg afskrevet de sidste æbler, jeg havde plukket til vinteropbevaring. Jeg havde jo tidligere lavet en stor potion æblemarmelade, og tænkte at de sidste æbler skulle på komposten, når jeg lige fik tid en dag. Så min overraskelse var stor, da jeg kom forbi æblerne tidligere i dag, og opdagede at de havde det fint, og tilmed smagte rigtig godt. De var både saftspændte og søde, så jeg besluttede mig for at lave min favorit æblekage til eftermiddagskaffen.


Æblekage:

6 æbler skrælles, skæres i tern og koges et par minutter. Herefter hældes de i et ildfast fad.

110 g hvedemel, 100 g smør, 75 g flormelis og 100 g marcipan samles til en dej. Dejen smuldres ud over æblerne. Kagen bages nu ved 200 grader i 10 minutter. Herefter rives 50 g marcipan udover kagen, og den bages videre ved 220 grader i 10 minutter. Kagen serveres med kold vanilieis.


Jeg opfordrer til at huske at tage den ud af ovnen et par minutter tidligere end jeg gjorde, den er blevet lidt for mørk, men mon ikke den smager skønt alligevel.

2 kommentarer: