onsdag den 21. september 2011

Æblelykke


I vores frugthave har vi 4 gamle æbletræer. Det største træ er af sorten Bramley, dem får jeg sjældent brugt, de er meget store og sure, men der er utroligt mange af dem hver eneste år. De sidste 3 træer kan jeg ikke rigtig bestemme sorten af, jeg tror dog, det ene er et Gråsten. Fælles for de 3 er dog, at de først er modne her sidst i september. Så lige nu spiser vi æbler, så det basker.

Æbler har jo mange anvendelsesmuligheder, men æblegrød kommer helt klart ind på en suveræn førsteplads på min æblerangliste. Her til aften satte jeg mig så med en kurv æbler i sofaen, og mens jeg så nyheder, hyggesludrede med min datter, skrællede jeg en gryde fuld af æbler. Efter en halv time på komfuret sammen med en vanillestang var de kogt ud til en fin lys grød. Afhængig af æblernes sødme/surhed tilsætter jeg lidt sukker. Jeg var selvfølgelig lige nødt til at prøvesmage æblegrøden med lidt god økologisk piskefløde, den smagte fantastisk, men i morgen når grøden er blevet helt kold, så smager den himmelsk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar