mandag den 5. september 2011

Kogebøger

Jeg har efterhånden samlet mig ret mange kogebøger, de fleste bruger jeg ikke, andre kigger jeg af og til i, og bliver inspireret. Og så er der bibelen, bogen der næsten helt af sig selv slår op på siderne med opskriften på rugbrød, boller i karry og kylling i youghurt. Bogen er selvfølgelig Camilla Plums "Ælle bælle frikadelle".

Opskrifterne er bare sublime, hun krydrer maden helt fantastisk. Deruderover skriver hun fantastisk humoristisk. Der er da ikke noget bedre end at læse sig gennem en opskrift, og så må trække på smilebåndet over en sammenligning mellem en støvsugerpose og karry der ikke er ristet af.

De sidste tre uger har budt på mange mange timer på jobbet både i hverdagene og i weekenderne. I sådanne perioder lever vi af hurtigretter fra fryseren. Nu er fryseren imidlertidig ved at være tømt, så i dag har jeg gang i den store gryde. Jeg laver boller i karry, ungernes absolutte favoritret. Når jeg laver sådanne gryderetter, laver jeg altid store potioner, så der er 4 -5 potioner til fryseren til den travle hverdag. Det sparer rigtig mange ressourcer både økonomiske og tidsmæssige, at jeg bare kan varme maden og koge en gang ris. Opskriften er selvfølgelig Mutter Plums med både koriander, mynte og spidskommen. I morgen byder på endnu en fridag, d.v.s. at mindstemanden skal have lagt dræn og fjernet polypper, men jeg regner med at få lavet en stor potion chili con carne.




1 kommentar:

  1. Jeg er også vild med den bog, men jeg deler ikke jeres glæde til koriander, mynte og spidskommen.

    SvarSlet