tirsdag den 27. september 2011

Lidt mere om æbler på en skøn sensommerfridag

Jeg har haft en fridag i dag, og hvilket vejr at holde fri i!!. Dagens program stod på plukning af de æbler, der skal gemmes til vinteren. Jeg gemmer kun æbler til at spise. Æbler til mos og kager forarbejder jeg i løbet af æblesæsonen, og fryser ned. Jeg fik dog kun plukket de æbler, jeg kunne nå fra jorden, for tømrermanden havde tilsyneladende de små trappestiger med i bilen. Så jeg må vente med at klatre til tops i æbletræerne.


Æblerne gemmes i værkstedet der er tørt og køligt.



En kurv fuld af nedfaldsæbler til æblemos. Jeg har haft en lille hjælper, så der er sikkert rigtig mange af æblerne, der er taget et lille bid af.
Jeg har også høstet 3 fine rødkål i dag, det er faktisk første gang jeg har rødkål i min have. Kålsommerfuglenslarve har været rigtig slemme ved dem, men jeg tror der er nok til vores forbrug vinteren over.

Resten af kålplanterne rev jeg op af jorden og smed ind til mine kalkuner, de spiser alt affald fra haven, og kastede sig straks over kålen.

1 kommentar:

  1. Det er en skøn sensommer vi har.....og den har vi sørme også sukket efter oven på en noget våd sommer.
    Det er dejligt at samle forråd - desværre er der også noget høst der "går til spilde" pga tidnød, det har min samvittighed det ikke godt med - men jeg trøster mig med at blive til næringsrig kompost jo ikke er helt at gå til spilde ? ;o)

    SvarSlet