fredag den 23. september 2011

Fredagsslikfabrikken - romkugler

I dag har vi endnu engang haft gang i fredagsslikfabrikken. I dag stod der romkugler på programmet. Jeg synes romkugler er fantastiske, for det første smager de jo godt. Desuden er det jo en helt genial måde at bruge gamle kagerester på, og det er jo oplagt i denne tid hvor budskabet om at stoppe madspild florerer. Jeg plejer at fryse alle mine kagerester, og når jeg så har en fin lille portion, bliver de kørt til romkugler. 


Først skal den helt uundværlige køkkenmaskine gøres klar.


Dernæst smuldres kagedejen ned i skålen. Derefter tilsættes hindbærmarmelade under omrøring indtil "dejen" har samme konsistens som modellervoks. Så tilsættes romessens i den mængde som man kan lide. Hvis "dejen" ser lidt bleg ud tilsættes kakaopulver.


Så er det tid til at trille "dejen" til kugler, og efterfølgende rulle dem i krymmel. Det skal lige nævnes at der bruges rigtig meget krymmel, så man kommer ikke langt med et lille glas. 


Så er romkuglerne klar til servering, og jeg skal hilse og sige, at de mætter godt.
Et rigtig godt børneprojekt!!

5 kommentarer:

  1. Jeg er hermed blevet fast læser af din blog! Romkugler, mindre madspild iog udnyttelse af al maden er lige noget for os.

    KH
    Selina Juuul fra http://www.stopspildafmad.dk

    SvarSlet
  2. Hej Selina

    Du skal være så hjertlig velkommen, og stop af madspild kan man ikke få for lidt fokus på.

    vh Dorte

    SvarSlet
  3. Rigtig god idé - men eneste "problem" er bare, hvordan får du kagerester...det lader sig aldrig gøre her i huset...ha ha :o)

    SvarSlet
  4. Jeg har samme problem med manglende kagerester som Helle men elsker romkugler. Efter brunsviger nok favoritten. I vores lokale brugs sælges KÆMPE romkugler, som mellem indviede kaldes for håndbolde :)

    SvarSlet
  5. Det er nok fordi, jeg stadigvæk har forholdsvis små børn, at jeg kan styre deres indtag af kager. Desuden er det jo suværent mig, der bestemmer, hvornår jeg mener at den eventuelle kagerest skal fryses ned:), hvilket dog ofte møder mosdtand, især fra manden i huset.

    SvarSlet